ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lindsay Van Bouwel - WaarBenJij.nu ik weer! - Reisverslag uit Accra, Ghana van Lindsay Van Bouwel - WaarBenJij.nu

ik weer!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lindsay

15 Oktober 2007 | Ghana, Accra

Hallo iedereen? Zo nu al mijn tweede verslag uit het verre Ghana.

Onze eerste week lesgeven is goed gestart. We werken week week. Dus de ene week in de school in Fesi en de andere week de school in Agbenoxoe.

We geven les in de kleuterklas en in het eerste leerjaar. Daar in het eerste leerjaar geven we alleen Engels en Wiskunde. Het verschil tussen de scholen in België en hier in Ghana is immens groot. Thuis heb je zoveel middelen voor handen om iets te doen. Nu moet je echt liggen zoeken wat kan ik allemaal nog doen met de kinderen waar ik geen materiaal voor nodig heb. Dus we zullen zeer blij zijn als onze container aankomt. Dan hebben we materialen genoeg om echt ons ding te doen. In een gemiddelde kleuterklas zijn er ongeveer 60 kinderen dus heel veel. En als je hier geen materiaal voor handen hebt dan kan je nog niet veel beginnen. Maar onze container zou er ongeveer binnen een goeie maand helemaal zijn. Dus dat wordt nog wel even wachten.

Dus hebben we deze week lesgegeven in Fesi. De leerkrachten hebben ons goed geholpen. Want de kleuters en de kinderen van het eerste leerjaar kennen nog niet heel veel Engels dus moest er soms wel wat vertaald worden in het Ewe maar echt het viel reuze mee.

Ik kan natuurlijk een verslagje maken met alles wat we elke dag gegeven hebben in de klassen maar dat is nu niet zo avontuurlijk of dergelijke dus ik zal vertellen wat we voor de rest nog gedaan hebben hier. We zijn naar monkey village geweest. Dus wij eerst met ons busje over hobbeldebobbelwegjes. Amai Frank zegt altijd maar boneshaker maar inderdaad je wordt letterlijk helemaal door elkaar geschud. En dan kwamen we aan in monkeyvillage. Daar moesten we door een bos rondlopen op zoek naar apen. En dan op een open plekje zagen we dan de aapjes. Was wel schattig hoor. We mochten ze ook een banaan geven. Maar iedereen die mij goed kent die weet dat ik dat dus niet zou durven hahaha ;) en nee ik heb het ook niet gedaan. Het zijn schattige diertjes maar dan wel van op een goede afstand!

We zijn dit weekend nog naar de cedi beat factory geweest. Daar hebben we kunnen zien hoe ze de parels maken uit glazen flessen. Echt wel interessant.
En dan het leukste van heel de rondleiding door de beats factory ;) het winkeltje. Hahahaha daar heb ik mijn hartje toch wel goed kunnen ophalen. En sorry Tiffany geen roos armbandje maar je zal wel zien wat je gaat krijgen. Ik zal zeggen dat ik genoeg heb gekocht hahahaha!
Op de terugweg naar ons compound zijn we nog onderweg gestopt om een drum te kopen en 3 sambaballen alé zo noemen wij ze toch. Maar hoe ik de drum mee naar huis ga krijgen dat weet ik nog niet maar ik krijg ze wel thuis. Binnen een aantal weken gingen we toch naar Accra omdat Linde haar ouders naar hier komen. Dan kunnen we misschien ook vragen op de luchthaven hoe we zo’n drum mee op het vliegtuig krijgen. Want we zullen er waarschijnlijk wel voor moeten bijbetalen. En als ze het dan niet weten kunnen ze mij op het thuisfront wel helpen é met een telefoontje te plegen niet? Hé moeke en vake;)!

Het eten begint hier mee te vallen. Ik wordt het al gewoon. We hebben deze week nog een banku gegeten dat lijkt op de fufu van de week daarvoor en ik kon het toch meer appreciëren!!! Maar ze denken hier ook wel aan ons hoor. Zo hebben we ook al heerlijke pizza gekregen. En deze vrijdag frietjes dus het was feest voor mij. Met de weegschaal gaat alles hier wel goed;) er is al meer dan 2 kilo af dus das altijd wel goed hé? Als dat zo blijft doorgaan….
Ik ga proberen om elke week een verslagje op het internet te zetten zodat jullie daar in België mee kunnen leven met wat ik hier allemaal meemaak.
Maar ik stel het hier dus goed hoor. Het is hier helemaal anders als thuis en dat is ook wel eens goed. Ik ben mezelf hier al wel tegengekomen hoor. Ik zoek nu hier niet alleen mijn weg doorheen Ghana maar ook mijn weg doorheen het leven. Ik kan hier goed nadenken over mijn eigen leven en alles een plaats geven in mijn leven. En dat had ik toch wel even nodig. We amuseren ons hier kostelijk maar ik heb ook wel wat momenten dat mijn gedachten even afdwalen naar thuis. Hoe zou het daar allemaal gaan? Wat zouden ze allemaal aan het doen zijn? Maar waarschijnlijk vragen ze zich net hetzelfde af op het thuisfront. Ik heb mijn momenten van alleen zijn soms echt wel nodig maar die heb ik thuis ook wel nodig hé. En dan zonder ik mij zo een uurtje ofzo even af om alles op een rijtje te zetten en even te genieten van rust. En dat kan echt zalig zijn. En daarna dan terug met z’n allen hier te liggen lachen en goed te praten.
Maar ben toch blij dat ik is iemand aan de lijn krijg van het thuisfront want daar kan je toch nog altijd beter je zegje tegen doen dan hier. Thuis kennen ze mij en weten ze hoe ik op bepaalde dingen kan reageren en dergelijke. Dus ik moet me soms nogal een beetje inhouden want ik denk niet dat ze dat hier zo aanvaarden als bij ons thuis als ik een keer uitvlieg ofzo hé vake?

Nog enkele weetjes:

- neem altijd wc-papier of zakdoekjes mee als je ergens naartoe gaat want als je opeens naar het toilet moet dan kan je wel eens voor verassingen komen te staan!
- Rode mieren bijten zeer hard.
- Ik mis toch wel iedereen thuis hoor.


Heb al aan Thomas enkele reacties gevraagd van op mijn site. Wel leuk om te horen dat iedereen zo meeleeft met mij. En Tiffany ik denk wel dat je mij mist ni? Hahahaha met wie moet je nu ruzie maken é? Hihihihi

Tot de volgende en laat ook eens iets weten van het nieuws van in België. En wat voor weer is het daar? Hier is het echt heet heet heet. Dus we hebben een zwembadje in de tuin staan. De eerste dagen hebben we er elke keer een plonsje in gedaan maar eikes nu ziet het echt groen dus nee liever niet nu maar volgende week gingen we naar de watervallen wat zwemmen.
Alé menskes daar in België laat maar regelmatig iets weten van jullie ik ga dat ook proberen te doen.
Groetjes en dikke kussen en dikke knuffels (da zou nog wel eens leuk zijn zo’n dikke dikke knuffel) van Lindsay die binnenkort een Ewe naam krijgt van Frank. Ahja je krijgt hier ook een extra naam. Ze vragen hier dus de dag waarop je geboren bent. En als je dan zegt dat je dat niet weet lachen ze je dus uit. Maar we hebben dat uitgedokterd met de gsm en ik ben geboren op een vrijdag dus mijn naam is AFI maar dat is voor iedereen die op een vrijdag is geboren.

Dada

  • 15 Oktober 2007 - 15:06

    Thomas:

    Hey schatje,

    Je tweede verslag en ik ben ook weer van de parij om het te lezen ze! Nu kan je eindelijk beginnen doen waarvoor je gekomen bent, de mensen daar helpen en lesgeven aan die kindjes. Spijtig da de container er nog ni is want da zou jullie precies wel serieus kunnen helpen! Amai en 60 kindjes in één klas daar zal je je handen ook wel mee volhebben! Tegen da jullie terug naar huis komen zijn da super slimme en blije kindjes en hebben ze heel veel bijgeleerd want ik weet hoe je met de kindjes in je stagescholen hier in België omgaat en die staan allemaal zot van jou! Daar zal het waarschijnlijk niet anders zijn!

    Aan de foto's te zien zijn het wel mooie aapjes en redelijk tam. Da zal wel speciaal zijn om ze van zo dichtbij te zien en zonder afscherming ofzo zoals in de zoo. En da je ze geen banaan durft geven had ik wel verwacht :) maar jij durft dan weer de hele Ghana-uitdaging aan en veel mensen zouden dat niet doen en de aapjes wel eten geven dus wat is dan het belangrijkste... Idd niet de aapjes ;)!

    Heb je voor mij ook iets van de cedi beat factory meegenomen? Ik ben al benieuwd ze :). Ik zal ook maar zwijgen over het eten hier en da ik elke week van die lekkere frietjes eet van de Fritterie hehe sorry schatje ;)! Als het een troost mag zijn ze smaken toch minder goe als ik ze zonder jou ga eten ze!

    Vrijdag is nu voor mij wel een andere dag geworden om naar uit te zien, niet voor de frietjes maar om met jou te kunnen bellen. Das altijd wel leuk e dan kunnen we een uur ofzo doorratelen en lachen en soms ook wenen ;). Daar tel ik iedere week naar af, en ook natuurlijk tot je terugbent. Maar eerst moet je vooral heel erg genieten van de ervaring die je daar opdoet want die heb je in je hart voor heel je leven, en ontdek jezelf maar is goe ;)!

    Alé schatje ik ga is afronden voor mijn tekst groter wordt dan die van jou ;)!

    Van mij krijg je alvast zo'n hele hele dikke knuffel, zo eentje die wij alleen aan elkaar kunnen geven! En ik moet ook toegeven dat ik je wel erg mis!

    Dag lieve schat, nog veel avontuurlijke momenten toegewenst en ik hoor je vrijdag!

    Zoals gezegd en hele dikke knuffel en vele kusjes en vergeet maar ni da ik aan je denk en van je hou!

    Doeiiiiii, xxxxxxx...


  • 15 Oktober 2007 - 15:15

    Tante Kristel:

    hallo daar ,zie maar dat je niet te veel afvalt want dan vinden we u niet terug.
    Hier bij ons gaat het zijn gewoon gangetje,het weer ,koud, warm,regen,dus van alles wat.allee houd u goed en tot de volgende
    groetjes van ons allemaal.

  • 17 Oktober 2007 - 12:39

    Tante An:

    hey lindsay,ik heb van je moeke de gegevens doorgekregen hoe ik jou toch eens een berichtje kan sturen...ik vind het tof zoals je het omschrijft dat je daar je eigen "ik" hebt leren ontdekken...het moet idd raar zijn zo 3 maand van je eigen thuis je familie die toch heel belangrijk zijn in je leven...geniet maar van het warme weer daar want hier is het gene vette zenne!!!
    het moet je nogal een fijn gevoel geven dat je daar die kleintjes iets kan bijleren he??
    hier gaat alles gewoon rustig verder vorige week eens op bezoek geweest bij je moeke en vake en naar de bouw gaan kijken ...je vake is heel goe bezig zenne !!!hij verdiend een dikke pluim moet ik zeggen...
    ale meiske ik laat het voor nu, ik ga af en toe nog wel eens komen kijken welke vorderingen jullie daar maken...geniet er maar van want deze kans krijg je maar 1 keer in je leven !!!

    knuffel en dikke zoen Tante An Cindy en de kids + dogs !!!!

  • 19 Oktober 2007 - 15:16

    Els:

    Hoi Lindsay,
    Ik ben er ook weer om je dag te zeggen.
    Mooie foto's dat we te zien krijgen.
    Je staat wel pittig met die vlechtjes in je haren, hoor!!!
    Da je zo bang zou zijn van die kleine schattige aapjes, wist ik niet,zenne!
    Nu zit je nog vol ongeduld te wachten op jullie container met jullie spullekes maar tof dat je nu door je eigen creaties ook de kindjes daar al wat kunt bijleren.
    Het eten valt ook al wa beter mee dan in het begin, ja aan alles wen je wel zenne.

    Hier bij ons gaat alles gewoon zijn gangetje, werken eten genieten huishouden doen slapen enz...
    Alleen het weer bij jou is veeel beter dan hier want daar ben ik ook wel jaloers op want ik ben ook een zonneklopper.
    Al bij al valt het wel mee want de voorbije weekends, vooral de zondagen zijn altijd al mooi geweest in oktober.

    Ik zou zeggen : geniet daar van je ervaring dat je daar kunt opdoen want dat kan niemand van jou afpakken!!
    Zoiets maak je normaal maar 1 keer mee in je leven.

    Ben benieuwd naar je volgende verslag en foto's van de komende week.

    Dikke knuffel en xjes
    Els


  • 25 Oktober 2007 - 20:30

    Linda:

    Lindsay,

    Ik had je laatste verslag nog niet gelezen en heb toch even een warm gevoel gekregen. Je zit er echt met het hart op de juiste plaats. Het is knap van je dat je je tijd neemt om over jezelf na te denken en om de dingen een plaats te geven. Het zou jammer zijn om in Afrika te zijn en die kansen te laten liggen.
    Ik heb je smsje gekregen.
    Ik wacht nu ongeduldig op meer nieuws. Eén van de dagen doe ik een belletje. Tsatsaboli is fier op jullie, Meiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2008

nog iets vergeten

10 Januari 2008

terug thuis

23 November 2007

afrika avontuur bijna voorbij

14 November 2007

nog een langverwacht verslag

14 November 2007

langverwacht verslag
Lindsay

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 11658

Voorgaande reizen:

24 September 2007 - 23 December 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: